Utfordring

Hallo!

Jeg har bestemt meg for å hive meg på “trenden” blandt utvekslingsbloggere – det å ha en utvekslings-utfordring. Her svarer jeg på en haug av spørsmål, som kan gi dere et lite innblikk i hvorfor jeg valgte å utveksle til Australia.

Hvor skal du dra på utveksling? 

Jeg reiser til Australia, og skal bo og gå på high school i byen Hervey Bay.

Hvilken organisasjon reiser du med? 

Jeg reiser med Aspect Language Education.

Hvor kunne du aller helst tenke deg å ende opp?

Nå er det jo sånn at jeg valgte selv hvor jeg ville ende opp, gjennom Select High School-programmet Aspect tilbyr. Mitt ønske var å finne en skole som kunne tilby meg medietimer. Jeg ville også helst at denne skolen skulle ligge så nærme kysten som mulig og at den ikke skulle være så altfor stor – derfor falt valget på Urangan SHS og Hervey Bay! Veldig fornøyd med hvor jeg skal bo.

Har du fått vertsfamilie? 

Nei, jeg venter fortsatt i stor spenning! Synes den kan komme snart, er jo ikke mer enn 35 dager til jeg reiser nå.

Skal du på forbredelsesleir? 

Nei, siden jeg meldte meg på Select High School-programmet, fikk jeg ikke tilbud om noen forbredelsesleir. Men jeg vet at om man reiser med Aspects standarprogram, får man tilbud om camp i Sydney(?).

Hva gleder du deg mest til?

Jeg gleder meg masse til å få oppleve et helt nytt land og en helt ny kultur som jeg har hørt så mye positivt om! Gleder meg også til å bli mer selvstendig, sterkere metalt og mer verdensvandt. Jeg gleder meg til å prøve ut alt Australia har å by på, på godt og vondt!

Hva gruer du deg mest til? 

Selvsagt det mest opplagte – å starte på en ny skole og måtte skaffe seg nye venner. Men gruer meg også litt til den første ganger jeg er skikkelig nede på grunn av mensen eller andre ting, og må klare å håndtere det på egen hånd. Jeg har jo såklart vertsfamilien, som jeg virkelig håper å få et nært forhold til – men man holder jo litt igjen den første tiden når man kommer inn i et nytt hjem og en ny familie. Men forhåpentligvis går dette mer på skinner enn jeg frykter!

Kunne du tenke deg å prøve en ny sport?

Ja, helt klart! Det er jo sånn man ofte blir kjent med flest når man begynner på skolen. I Australia er sport i regi av skolen, og på Urangan vet jeg at de har masse forskjellig. Jeg er jo ikke kjent for å elske å trene – men jeg har alltid likt det sosial en sport bringer med seg, så ja – her skal det “sportes” for harde livet! Fotor060521318Hva tror du at du kommer til å savne mest mens du er borte fra Norge? 

Familien min og vennene mine, selvsagt. Men det jeg kanskje kommer til å savne i stor grad, er alt jeg tar forgitt i hverdagen – men som ikke er en selvfølge i andre land en Norge. Jeg tror jeg kommer til å savne det at familien spiser frokost sammen hver morgen, norsk interiør og garantert norsk mat! Likevell har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre ting på den australske måten. Jeg har jo tross alt reise rundt halv jorda for å oppleve noe nytt – så da gjelder det å legge fra meg mine norske vaner og heller integrere meg i den australske hverdagen til vertsfamilien min.

Skal du på en arrangert tur med organisasjonen? 

Ja, det har jeg veldig lyst til! Driver å sikter meg inn på å dra på backpacking i 14 dager tvers gjennom the Outback – altså tverts gjennom Australia. Da reiser vi en gjeng utvekslingsstudenter gjennom ørkenen, besøker blandt annet Uluru og en masse byer. Dette tror jeg blir en fantastisk måte å se litt andre deler av landet på, ikke bare strendene og kysten.

Nevn 4 steder du kunne tenke deg å besøke i landet ditt. 

Jeg har, som sagt, veldig lyst til å oppleve the Outback. Jeg vil også besøke blandt annet Sydney, Brisbane og Byron Bay!

Tror du dette blir et bra år?

JA.

x Marie

Leave a Reply

