High School

Lokal tid: 22:45 Søndag 7.september 2014 

Hello! Nå har jeg endelig fått rota meg til å lage et innlegg om skolen jeg går på her nede, Urangan State High School. Den er veldig annerledes enn hva jeg er vandt med fra Norge, og tro det eller ei folkens – men jeg er faktisk dritt lei high school allerede! Den første uka var alt nytt og shitskummelt, og jeg følte meg som hun dama på film som er ny på skolen og ikke finner fram til noen ting før plutselig drømmeprinsen kommer rundt hjørnet og viser vei til matten. Vel, jeg følte meg akkurat sånn, minus prince charming – han lar fortsatt vente på seg gitt! Med mindre han er ment å være et hodet lavere enn meg og shave leggene…(ja dere hørte riktig, dette er en realitet). Anyway, når ble det en kraftig avsporing her – i dette innlegget skal jeg fortelle om fagene mine, og litt generelt om regler og forskjeller fra norske skoler.

PicMonkey Collageskole

Generell info: 

– Starter på skolen klokken 8:45 hver dag, og er ferdig klokken 15:00. På starten av dagen har vi alltid noe som kalles Form Class, som rett og slett er en 10 minutters klasse der en lærer går gjennom forskjellige beskjeder osv. Vi har 2 lange lunsjpauser på 40 minutter, etter 2. og 3. time.

– Skolen er delt inn i tre forskjellige hus; Triton, Bailer og Crowie. Merker ikke stort til disse skillene annet enn at det bestemmer hvilken Form Class du er i og hvilken farge du skal kle deg ut som på Sports Carnevals. På slutten av året kårets årets hus, etter hvem som har fått mest poeng gjennom året. Skjønner egentlig ikke helt systemet, but thats how it works!

– I steder for lekser til hver time, slik vi er vandt med i Norge, for vi assessments. Da får vi gjerne beskjed om å gjøre en samling med oppgaver eller skrive et essay- og så får vi alt fra 1 til 7 uker på å fullføre og levere, dette kommer selvsagt ann på størrelsen på assessmenten. I tillegg må vi halvveis lever draft, slik at lærern kan gi oss tilbakemelding om vi er på rett spor, eller helt på jordet.

//

Fag:
Her har man bare 6 forskjellige fag, og 4 fag hver dag. I tillegg har vi A og B uker, som vil si at timeplanen endres annenhver uke. Forvirrende? Yes sir.

– English: Dette er et fag alle må ha (selvsagt) og dette er faktisk en av favorittfagene her borte. Læreren min går nemlig til tider under stagenavnet McMeatballs og det er ikke sjeldent han guffer på med en rap om sundays, eller har rappbattle med en elev, midt i timen! Dessuten har jeg alltid likt engelsk, det vi gjør er å lese bøker, etterfulgt av å skrive et eassy om hva vi føler. Passer meg ganske bra med andre ord.

– Mathematics: Dette er også et obligatorisk fag for alle elevene på skolen. Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at dette er det faget jeg liker minst. Jeg hadde nok med å klare dette her på norsk, men når man får det samme på englesk med setningen bestående 80% av ord jeg ikke kan – det blir det vanskelig vettu.

– Film, Television & New Media, Year 11: Dette er det første av fagene jeg selv kunne velge. Siden jeg går Medier og Kommunikasjon hjemme i Noreg, måtte jeg prøve å få til så mange medietimer som mulig og dermed ble valget naturlig. I denne klassen ser vi mye film, og nå er vi i ferd med å planlegge og produsere en musikvideo til en selvvagt sang. Tror dette kan bli veldig gøy, har noen kule ideer og hvem vet, om jeg ikke er altfor klein kanskje jeg poster den her? (hehehe, ikke har høye forhåpninger folks)

– Film, Television and New Media, Year 12: På grunn av at jeg må ha så mange medietimer som mulig, kjører jeg også på med denne klassen på trinnet over meg. Dette er altså 97ere. Siden hele gjengen skal graduate om 4 mnd, er det mye stress med filming av skrekkfilm, skriving av diverse artikler og block exams på toppen av det hele. Jeg skal jo ikke gratudate, så jeg sitter liksom i midten der og prøver å skrive en artikkel jeg egentlig ikke helt skjønner hvordan skal være. Jaja, får vel bare fylle på med noe shit som jeg pleier og håpe at Mrs.Smith er litt greit med rettingen, siden jeg tross alt bare er en forvirra nordmann.

– Home Economics: Åh, dette er kosefaget! Liker å kalle denne klassen for husmorklassen, for dette er en ren jenteklasse der vi lager mat og syr. For øyeblikket skal vi sy våre egne uniformskjørt. Skjønner ikke bæret når læreren begynner å snakke om alle egenskapene til de forskjellige stoffene, men hey! jeg kan i det minste sy? Dette faget tar jeg kun for gøy (og fordi Marine var fullt..)

– International support: Dette er et fag for alle oss internasjonale, hvor vi kan jobbe med lekser og assessmentes. Dette er egentlig en veldig bra ide, men når læreren tar jobben sin litt vel seriøst og klikker i vinkel om vi faktisk ikke har noe å gjøre – blir jeg litt oppgitt. Skulle ønske dette var en klasse vi kunne puste litt i, slapp av, kanskje høre på musikk eller lese og få en pause fra resten av skolen. Ting blir nemlig rimelig intenst til tider, med alt som er annerledes, så hodet mitt har forlengst gitt opp når klokka runder 3 og vi kan dra hjem.

Ellers er det mulig å ta så mange andre kule fag som vi ikke har i Norge, som for eksempel Marine Sience, Tourism, Business, Outdoor Rec., Hospitality osv. Med andre ord kan skolen bli rimelig morsoms om du bare velger de riktige fagene!

//

Og kanskje endel lurer på det, men ja – vi internasjonale går i et klassetrinn lavere enn hva vil ville gjort om vi var australske. Dette er fordi i Australia har de kun 12 år på skolen, og derfor skal alle som nå er født i 1997 graduate i November. Men siden jeg skal være her helt til Juni/Juli neste år, må jeg jo ha noe å gjøre det siste halvåret og derfor blir vi plassert med 98ere. Kanskje like greit, med tanke på engelsken og alt det nye. Og det er ikke altfor store skiller mellom årskullene her nede, derfor funker det bare bra!

PicMonkey CollagedsjaPicMonkey CollageDJSA

Forskjeller: 

Skoleuniform: Dette er nok den største forskjellen! Siden Urangan er en public school er uniformen ganske laidback og reglene er ikke superstrenge. Uniformen består av skjørt/shorts og bluse/t-skjorte. Fargen til Urangan er rødt, hvitt og grått og derfor skal genseren du har utenpå helst være grå uten for mye mønstern (selvom jeg har rusla rundt i olaskjorta hele forrige uke uten å høre noe). Man kan gå med hvilke sko man vil, bare de ikke er åpne, som vil si at tær og/eller vristen ikke kan synes. Vi har også hatter vi må bruke når vi er ute, for å beskytte oss mot sol og hudkreft. Uniform var kanskje det jeg gledet meg mest til før jeg kom hit, og det er deffinitivt det jeg er mest lei av. Ja, det er utenomjordisk deilig og slippe å tenke på hva man skal ha på seg om morgenene – men man blir så lei av å gå i det samme hver eneste dag. Har derfor store planer om  å kjøpe alle de forskjellige t-skjortene det er mulig å få og prøve å mikse opp litt.

– Uteskole og klasserom: I Norge er vi vandt til at skolen består av et eller flere skolebygg, hvor man for det meste er innendørs. Her i Australia er de fleste skolene bygget slik at man alltid er ute når man ikke er i klasserommene. Man har også et klasserom for hvert fag og dermed en ny klasse for hvert fag. I lunsjene sitter man ute. Det som er litt gøy er at man også har sin faste spot hvor man sitter hvert friminutt. Og nåde deg om du kommer å tar en annens spot! Du kan tenke deg vi var redde de første dagene, for at vi hadde tatt en spot som allerede var opptatt. Nå derimot har vi funnet får egen spot, men rik tilgang på sol, nærme kantine og toalett og alt annet man leter etter i en perfekt spot (sukk).

– Mr, Mrs & Ms: Dette var veldig rart i starten. Her er man nelig mye mer formelle når man snakker til lærere og man er ikke på first name basis, for å si det sånn. Jeg pleier å snakke med lærere om det vie og det bredet, gi dem kallenavm og vite når ungene deres har bursdag. Her er det ikke helt sånn det fungerer. Og jeg kan ærlig si at jeg ikke aner fornavnet på en eneste en av lærerne mine. Vent jo! Engelsk læreren min heter Daimian *stolt*.

– Skolebuss: Her, som i USA, har man skolebusser for dem som vil og dem som bor langt unna, slik som jeg gjør. De går kun en gang før og etter skolen, og der overrasker dere nok ikke at jeg x antall ganger har småløpt med broshen til bussen om morgenen, men sandwitchen i hånda og vått hår. Jada, har ikke blir noe raskere om morran siden sist nei!

Processed with VSCOcam with p5 preset
// Undertegnene en altfor tidlig mandags morran i forrige uke, skikkelig gira for å være ved bevissthet ja//

Ellers går ting egentlig veldig greit på skolen, jeg skjønner for det meste alt (untatt matten ofc) og har kommet meg inn i rutiner. Nå kjennes det ikke så rart å skulle gå her i et år, har på en måte glemt litt hvordan det var å gå på Elvebakken. Og det at jeg er så lei allerede viser vel bare at jeg begynner å finne meg til rette – noe som jo er postivt. Teller dager til ferie og Outback tur, noe som bare er bare 13 dager til! Det skal jeg faen meg klare.

Xx Marie

 

 

Leave a Reply

