Northern Territory Safari – part 1

Lokal tid: 21:38

G’day! De siste to ukene har det vært springbreak for min del og gjett hvor jeg har tilbragt disse ukene? In the Australian Outback! På boothcamp. Dette er turen jeg har sovet i telt hver natt med tre gode jenter, turen jeg went hiking for første gang på australsk jord og turen jeg ble barsk. Se for dere 50 internationale utvekslingselever, en mattelærer, en tjona dame som tror hun fortsatt er 15, en gresk kokk og en sjøfår som snakker til seg selv over høytalerannlegget i en buss i 2 uker gjennom ødemarken. Ja, det var like hysterisk som det høres ut som. Selvom jeg svetta og frøs, grei og lo til jeg grein – og selvom jeg nå er så lei mennesker som det går ann å bli – var det en vanvittig fin tur! Selvom vi måtte opp mellom 04:00 og 06:00 hver dag, pakke teltene opp og ned hver dag, sitte i buss 12 timer av gangen, sove med maur mellom tærne og være på bytur i 88% luftfuktighet. Jeg fikk sett så utrolig mye av en helt annen siden av Australia, og jeg er veldig taknemlig for at jeg fikk lov til å bli med på noe som dette!  Jeg tenker å prøve å ta dere gjennom det, dag for dag, siden det er så himla mye som skal med – men jeg advarer dere folkens, dette blir et langt innlegg. For å si det jævlig mildt.

Day 1: 

Etter å ha tatt nattbussen ned fra bayen, var vi sånn passe lite gira på å gjøre noe annet enn å sove – men vi møtte hele gjengen i Brisbane, greit klare for tur. Linda missa nesten flyet, så det var action fra første stund! Sammen med hele gjengen fløy vi til Adelaide. Siden de fleste hadde hatt en lang dag (for å si det mildt), sto kun sightseeing på menyen. Vi kjøpe oss hatter, og gikk og satt oss i en nydelig park langs elva. Der satt vi, og trodde vi kunne spise maten vår i ro og fred – før den største pelikanen jeg har sett stupte redd ned og stjal halvparten av det vi hadde!! Only in Straya ass. Om kvelden ble det tre retters, før vi så solnedgangen over Antarktisk (liker vi å tro). Fin første dag!

PicMonkey Collage- day 1Photo 20.09.14 14 37 43PicMonkey Collage - day 1.2Photo 20.09.14 18 33 28PicMonkey Collage - day1.3Photo 20.09.14 18 46 46Photo 20.09.14 18 46 49

Day 2: 

Dette skulle bli vår første dag i bussen, men før det fikk vi noen timer til å se oss om ved havna i Adelaide. Det var så morsomt, for klimaet og vegetasjonen minnet mer om Europa enn Australia der nede, og lufta var faktisk frisk og litt kjølig! Ah, kjentes nesten ut som vi var tilbake i moderlandet et øyeblikk. Vi gikk rundt og så, kjøpte etterhvert sushi og endte med å spise den foran ei kirke hvor vi også tok tattiser i god aussieånd haha – av en eller annen grunn finner vi alltid på noe rart. Derfra bar det rett på Coles for å hamstre bussmat og vi var på vei til Gladestone. Denne lille byen var lokalisert rundt et nedlagt fengsel, hvor vi selvsagt skulle sove. Det ble lagt ned for godt på 70-tallet, men likevell var det greit spooky! Og på “ghost-tour” fikk vi selvsagt også vite at i celle 44 hadde en mann en gang hengt seg med sitt eget belte. Great! Vi endte derfor opp med å dra køyesengene sammen og lage et fort med alle hånklærne våre og satt å spiste snop til vi var så trøtte at vi sovnet på flekken. Med lyset på da selvsagt.

Photo 21.09.14 10 39 34 Photo 21.09.14 10 56 51 PicMonkey Collage- day 2Photo 21.09.14 12 06 23Photo 21.09.14 15 31 02PicMonkey Collage - day 2.1Photo 21.09.14 16 58 46 PicMonkey Collage - day 2.2Photo 21.09.14 18 49 43

Day 3: 

Klokka 7 kjørte bussen fra Gladstone med snuten mot Coober Pedy. Før vi kom dit stoppet vi og gikk utpå verdens største innsjø av bare salt! Dette var første gang jeg svetta når jeg gikk ut av bussen. Ah, og lille meg ante ikke hva hun hadde i vente. Vi kom til Coober Pedy i 5-tiden. Dette er en gruveby hvor hovednæringen er utgravning av opaler! Det som var så spesielt, var at mesteparten av husene var bygget under bakken. Disse husene holder dermed en temperatur på mellom 21-24 grader året rundt. Dette var også første stedet vi så mange aborginere. Vi bodde i bunkhouse under bakken, men før vi kunne gå å legge oss etter en lang dag i buss skulle vi på opal-tour. Vi fikk vite masse om denne nydelige steinen, historien bak Coober Pedy, vi fikk se hvordan hus i fjellet ser ut inni og vi fikk gå gjennom en modell av en opalgruve. Veldig innteresant å se hvordan mennesker har skapt et liv langt uti ødemarken! Dette var også vårt første måte med den røde dirten Australia er så kjent for. Jeg ble så gira når jeg så den, men skjønte snart at jeg kom til å bli grundig lei – for satan å mye sand det skulle være!

PicMonkey Collage - day 3Photo 22.09.14 12 16 26DSC_0203Photo 07.10.14 17 58 41 10735667_10203807639806280_388890715_n

Day 4: 

Første ordentlig lange dag i bussen. 9 friske timer. I tillegg fikk jeg æren av å være kitchen crew denne dagen, så denne dama måtte opp kl 5 og mate gribbene. Før vi sa hadet til Cobber Pedy, fikk vi en times tid til å selv prøve å lete etter oplaer i en stor sandhaug – og gjett hvem som fant en svær en? Det var selvsagt av den typen som ikke er verdt en dritt, men likevell – et kult minne å ha! Nå vi kom på bussen igjen, skulle vi kjøre mot det kanskje flest gledet seg til: Uluru! For å få timene til å gå, ble det allsang til Pitch Perfect! Åh, godstemning i bussen! Kom frem på ettermiddagen, og forbredte oss metalt på å første natta i telt. Dette ble også første natta med sand i soveposen og håret. Før vi slukna fikk vi sett solnedgangen over en miniatyr Uluru fra et lookingpoint ved campen. Vi bodde på Ayers Rock Resort Caravanpark. Teltene vi sov i var egentlig beregnet for to, og da sier det seg selv at vi jentene sover i et og har walk-in-closet i det andre, duh!

PicMonkey Collage - day 3.1Photo 23.09.14 07 33 44Photo 23.09.14 13 11 35Photo 23.09.14 17 04 40PicMonkey Collage - day 4PicMonkey Collage - day 4.1Photo 23.09.14 18 52 21PicMonkey Collage - day 4.2PicMonkey Collage - day 4.3Photo 23.09.14 18 55 02

Day 5: 

Den store Uluru dagen! Har aldri tatt, og vil nok aldri igjen ta så mye bilder av rød stein som jeg gjorde denne dagen. Dagen startet @ behaglige 4:30 – for første punkt på planen var å se Uluru i soloppgang. Det var faktisk sinnsykt fint, og når man så the rock på nært hold for første gang – følte hvertfall jeg en respekt for den, om det gir mening? Den var så vanvittig stor og majestetisk, og man føler seg så liten i forhold! På lookout-pointet var det oss og sikkert 200 japanere som fikk se sola gjøre steinen rød, veldig fint var det! Videre hadde vi fått beskjed om å ta på joggesko, for nå skulle det gåes. Jeg og gurlsa valgte å ta den lange turen på nesten en mil, hvor man gikk helt inntill steinen, forbi mange hellige spotter for aborginerne og selvom slappfisken var ganske lei av å gå på slutten der, var det en fin tur! Og enda diggere var det å vite at jeg faktisk hadde vært sprek, noe som ikke skjer sånn altfor ofte haha. Vi dro også på kultursenteret til nationalparken og fikk vite masse om området og aborginerstammen Anangu som er de som eier Uluru. De har bodd der i over 27.000 år og er det størte gjenlevende stammen i Australia som fortsatt praktiserer den eldgamle religionen og kulturen sin! Shit, det er noen år det. Etter lunsj fikk vi egentlig valget mellom å klatre Uluru eller dra til Kata Tjuta, som er en annen rock like ved. Aborginerne vil egentlig ikke at man skal klatre the rock på grunn av både at det er hellig grunn for dem, men også pga problemer med forsøppling og tissing(?!) på toppen. Etter mye om og men, bestemte vi oss likevell for å gjøre det – men det var stengt, kanskje like greit? Det hadde vært en opplevelse for livet, men likevell er jeg litt letta for at jeg slapp å ta valget selv. Derfor ble det tur til Kata Tjuta istedenfor, som også var bra! Siste punkt på planen var Uluru i solnedgang. Etter det bar det rett hjem til middag og køya. Utrolig lang, men fantastisk dag!

Photo 24.09.14 07 27 58img_2705-copyPicMonkey Collage - day 5.1PicMonkey Collage - day5.2Photo 24.09.14 08 32 30PicMonkey Collage - day 5.3Photo 24.09.14 08 46 39Photo 24.09.14 09 28 21Photo 24.09.14 09 28 31PicMonkey Collage - day 5.4Photo 24.09.14 10 29 27Photo 24.09.14 18 00 13Photo 24.09.14 19 10 46

Day 6: 

Kl. 7 toget gjengen ut fra Ayers Rock Resort, med snuten mot Kings Creek og Kings Canyon! Vi kom fram midt på dagen og så frisk grønt gress for første gang på en uke, midt utti all sanden! Selvom vi hadde satt opp telt et par ganger før, var vi fortsatt like forbanna dårlige og svetta og slet for å få de helsikkes teltene til å stå oppreist. Campen vår lå i Kings Creek. Vi hadde fått beskjed at vi skulle på hiking i en canyon, men vi hadde ikke fått beskjed om hvor serriøst denne turen egentlig var, før rett før vi skal til å begynne å klatre opp 1 km med trapper i 30 varmegrader. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i mit liv har svettet så mye som jeg gjorde i løpet av de 6 km, og da jeg endelig så parkeringsplassen i det fjernet etter 3 timer, begynte jeg nesten å grine av gledet. Selve turen var sinnsykt fin, sett bort ifra varmen – og Kings Canyon er mye mindre enn Grand Canyon, men 5 ganger så gammel! Utsikten var nydelig, selvom man ikke så stort annet enn ingenting så langt øye rakk. Etter middag og en sinnsykt etterlengtet dusj, endte dagen med stargazing på et bilpanser.

PicMonkey Collage - day 6Photo 25.09.14 15 00 07Photo 25.09.14 15 11 29 (1)Photo 25.09.14 16 41 46 (1)PicMonkey Collage - day 6.1

Day 7: 

Nå var vi kommet halvveis på reisen, og vi kjørte til Alice Springs. Det er alltid snakk om Alice når man snakker om the Outback, så jeg hadde faktisk forventet meg litt. Det var ikke all verden, men en helt okei lita by midt i ørkenen. Men før vi kom oss så langt som Alice, stoppet vi på en kamelfarm! Der skulle vi først få ri på kameler, for så å gå inn og spise kamelburger etterpå.. Haha, rimelig spesielt å spise det du nettopp har ridd på, men det var godt og en fin oppelvelse. Midt på dagen fikk vi fritid i sentrum av Alice, og det første vi jentan gjorda var selvfølgelig å sette oss på cafe og jeg fikk bestilt en etterlengtet chai latte. Det er byjentene på tur vettu! Om kvelden etter at vi hadde satt opp campen i en caravan park, dro vi inn til sentrum igjen for å se på et lokalt musikkshow som het Didgeridoo Outback Show. Det besto av en type som spilte lokal, aborginer musikk og det hele endte med en felles jam – kult å oppleve!

Photo 26.09.14 13 05 11PicMonkey Collage - day 7.1PicMonkey Collage - day 7.2Photo 26.09.14 15 13 17Photo 26.09.14 20 05 10 (1)PicMonkey Collage - day 7Photo 26.09.14 21 34 58

 

Dette var bare del 1 (herregud så mye), del 2 kommer snart!

Xx Marie

 

Leave a Reply

