Northern Territory Safari – part 2

Lokal tid: 

Day 8: 

Denne dagen hadde vi fullt program i Alice, og oppi alt ga bussen fullstendig opp. Det var røyk og jævelskap, noe som resulterte at vi måtte gå gjennom byen i varmen – men takk gud dette ikke skjedde midt ute i ingenmannsland! Tørr ikke tenke på alle oss uti sandhelvette uten air-con. Uansett, første stopp denne dagen var The School of Air. Og nei, det er ikke en flyverskole – men en skole for barn som bor for langt unna sivilisasjon til å kunne dra til skolen hver dag. Fram til 2006 skjedde all undervisning via radio – i dag skjer all undervisning over skype og barna samler seg til timer faste timer om dagen. Vi fikk se litt opptak, og det er så rart å tenke på at de kidza går i klasse med folk de aldri har møtt! Kan ikke tenke meg hvordan det er å leve utti ingenting, og er greit glad for at det ikke har vært meg. Etter dette dro vi til Alice Springs Reptile Center og der fikk vi sett det ene og det andre, og vi fikk nærkontakt med en Pyton slange som var altfor stor til at jeg kunne kalle meg komfortabel. Det dere ser er et stk. gira/nervøs Marie. Om kvelden hadde vi den morsomste underholdningen; vi jentene skulle forvandle gutta til jenter inspirert av dragqueens i “Prisilla- the Queen of the Desert”! Jeg lo så jeg grein på et tidspunkt, og det er faen meg overraskende hvor kvinnlige noen gutter viser seg å være! Haha! Jeg og Cathrine fikk æren av å pynte Jonas fra Tyskland, og selvom klumpen ikke vant, var han best 🙂 🙂

PicMonkey Collage - day 8Photo 27.09.14 10 35 45Photo 27.09.14 12 00 26PicMonkey Collage - day 8.1Photo 27.09.14 12 11 52PicMonkey Collage - day 8.2PicMonkey Collage - day 8.3Photo 27.09.14 13 30 46PicMonkey Collage - day 8.4PicMonkey Collage - day 8.5Photo 27.09.14 20 39 34

Day 9: 

Dette var den skjebnesvangre dagen vi hadde grudd oss til – dette var nemlig dagen vi måtte finne en måte å overleve 12 timer i buss. På et tidspunkt var jeg så drittlei alle og alt – og når noen kom med ideen at vi skulle synge karaoke når jeg bare ville sove, da var ikke akkurat stemning på topp hos undertegnede. For å si det mildt. Men vi kom oss fram til Daly Waters etter det som virket som en evighet og selvom vi klarte å sette opp teltet vårt rett ved kloakken, var jeg såå happy når jeg kunne gå å legge meg i teltet og slukne. Dagen ble litt bedre ved at vi spiste på restaurant, siden den nye bussen ikke hadde tilhengerfeste og vi måtte sette igjen mat traileren i Alice </3. Vi kjørte også forbi det geografiske midtpunktet i Australia denne dagen.

PicMonkey Collage - day 9Photo 28.09.14 19 35 59

Day 10: 

Fra Daly Waters, kjørte vi til Kathrine. Men før vi kom så langt, stoppet vi og badet i thermal pools i Mataranka! Det var så rart og komme fra ørken, rett inn i en oase full av regnskog og turkise pools – men også helt himmelsk! Nå hadde vi for alvor kjørt inn i den varmeste sonen i Australia og det merket man. Plutselig gikk luftfuktigheten kraftig opp og denne beskjeden fikk vi at lederne før vi skulle gå av bussen i Karthine; “This is probably gonna be the four worst days of your life guys. What’s coming next might make you never want to come back to Australia ever again!” Åh, det var jævlig betryggende og få en slik beskjed – takk. Det positive var at nå begynte caravan parkene å komme med et basseng, noe som var himmelen i våre øyne. Tenk den følelsen av å ligge og duppe i bassengkanten etter altfor mange dager med konstant svettehelvette. Ja riktig, det var en sinnsykt herlig følelse! Vi endte dagen med kortspill, vasking av tøy (selvom de hvite sokkene min aldri vil bli seg selv igjen) og oppdagelsen av en altfor stor pytonslange farlig nær teltene våre. Fin dag med andre ord!

PicMonkey Collage - day 10Photo 29.09.14 10 23 39Photo 29.09.14 10 29 14PicMonkey Collage - day 10.1Photo 29.09.14 18 19 04 img_8371

Day 11: 

Såpass langt uti turen forandret naturen rundt oss seg totalt. Denne dagen dro vi på cruise i Kathrine Gorge. Der var det frodig og fint, noe helt annet enn alle hadde vært vandt med i 10 dager. Men det betyr ikke at det var noe mindre varmt av den grunn… Jo flere dager som gikk, jo nærmere kom vi jo Indonesia og ekvator – så svettingen var konstant som alltid! Vi fikk også en lita venn – en wallaby som kom så nær at jeg omtrent kunne lukte hva typen hadde spist til frokost. Uansett, cruiset var veldig fint – og fikk tok en velfortjent tukkert midt uti der – noe som var himmelsk! Senere på dagen pakket vi opp campen og satte snuten mot Kakadu National Park! Lykken fortsatte da vi fant ut at ja, her var det også basseng gitt. Og et skikkelig fint et også. Men det jeg kommer til å huske med denne dagen var da jeg tok det skjebnesvangre valget jeg aldri trodde jeg ville ta – jeg klippa av meg halve håret!!! Jeg har alltid vært veldig komf med det lange håret mitt, men jeg innså at det kom til å bli et daglig helvette nå som det begynner å bli ordentlig varmt. Derfor tok vi jentene saken i egne hender, lånte kjøkkensaksa til kokken Mario, fletta styret og klippa det rett av. Fy jeg var redd – men jeg ble så fornøyd! Måtte riktignok få Robyn til å rette det opp litt når jeg kom hjem, men synes jentan gjorde en fab jobb likevell!

Photo 30.09.14 08 23 37 PicMonkey Collage - day 11Photo 30.09.14 08 32 00Photo 30.09.14 08 34 00PicMonkey Collage - day 11.1PicMonkey Collage - day 11.3Photo 30.09.14 09 03 12PicMonkey Collage - day 11.2DSC_0171 (2) Photo 03.10.14 11 23 12

Day 12: 

Dette var den andre store turdagen, nå i Kakadu. Heldigvis var det to litt mindre turer denne gangen, og det var hvertfall jeg veldig glad for på grunn av varmen. Første turen gikk til en kultursti der vi i hovedsak så på aborginermalerier som var flere tusen år gamle. Veldig fansinerende hvordan noe som eksisterer den dag i dag kan være så vanvittig gammelt! Tur nr 1 var obligatorisk, mens den etter lunsj var frivillig. Det frista noe helt sinnsykt vilt å bare chille ved bassenget i stedet for å slite seg ut på tur i en jævlig varme – men jeg kan jo ligge ved et basseng hver eneste dag om jeg har lyst til det her nede – så vi bestemte oss for å utnytte at vi faktisk var på tur og det var jeg glad for! Da vi kom på toppen og så utsikten, var all svetten verdt det. Det er det grønneste landskapet jeg noen gang har sett, og det minnet meg så sykt om slike views som bare eksisterer i tegneserier – sånne som ser ut som malerier. Er sykt at det  tørre ørkenlandskapet og dette grønne greiene ligger i samme land, ikke altfor langt fra hverandre. Hoppet rimelig fort i bassenget igjen  når vi kom hjem – og satt mer ell mindre rundt der til vi ble jaget i seng kl 10. Det var nydelig å bare bestille en kaffe, lese Game of Thrones og føle på den digge følelsen av å ha utnyttet dagen bra. Tror jeg begynnet å bli voksen.

Photo 01.10.14 08 19 55PicMonkey Collage - day 12PicMonkey Collage - day 12.1Photo 01.10.14 16 07 2010744672_10203859020690770_1364252864_nPhoto 01.10.14 16 20 06 Photo 01.10.14 16 26 53

Day 13: 

Dette var den siste dagen før vi skulle inn til Darwin. Vi startet med å pakke opp sakene våre i Kakadu, stappe alt som var av unger, soveposer, potetgull og grekere inn i bussen og ventet febrilsk på at air-con skulle funke. Siste campsiten og siste natt i telt skulle tilbringes i Lietchfield. Men før den tid hadde vi fult program. Første stopp var krokodille cruise i Adelaide River! Jeg har alltid trodd at aligatorer er de farligste, men neida – de er bare barnemat i forhold til krokodiller. Australia har verdens største bestand av saltvannskrokodiller, disse krokodillene kan bli opptill 10 meter lange og de kan leve i både ferskvann og saltvann. De er som regel veldig sky og om du ser en krokodille ved overflaten kan du være sikker på at det er minst 15 andre du ikke kan se! Vi dro ut med en båt kun bestående av dameledere (go feminism!) og fikk se mange hopp av forskjellige krokodiller. Veldig kult! Fikk også kose litt med enda en pytonslange før vi dro ut – denne gangen hadde jeg nesten hvilepuls og! Et tegn på at jeg på denne turen ble barsk. Etter cruiset og lunsj, trengte gjengen sårt muligheten til å avkjøle seg litt – så vi stoppet en times tid ved Wangi Falls der vi fikk badet og stått under fossefallene! Så deilig! Enda freshere var det at de hadde oppdaget en krokodille der bare for bare noen måneder siden.. Var pissredd når vi svømte over til fossene, but I’m still alive. Dro hjem til campsiten, bannet en siste gang over de jævla teltene, tok en dusj med alle edderkoppene, stargazet med jentene og slukna med motellsengen som ventet meg i Darwin i tankene.

Photo 02.10.14 09 54 02 PicMonkey Collage - day 13Photo 02.10.14 11 17 34 Photo 02.10.14 11 26 17 Photo 02.10.14 11 40 35 PicMonkey Collage - day 13.1Photo 02.10.14 11 43 07 Photo 02.10.14 16 21 13 Photo 02.10.14 19 29 26

Day 14: 

Sivilisasjon!! Vi var herved ferdige med telt, maur, vonde rygger, svette busser og ingenting så langt øyet rekker. Misforstå meg rett, jeg hadde faktisk hatt det gøy utti villmarken – men det var en ganske deilig følelse når man kunne sette seg på kafe, rusle rundt i butikker med air-con og se andre mennesker enn de faste 50 igjen. Vi dro rett inn til sentrum, fikk en lita rundtur for å se det viktigste og så fikk vi hele ettermiddagen til å gjøre hva vi ville. Man kunne dra på en badepark om man ville og dere kan vel tenke dere hvem som endte opp med å plaske rundt der? Jo, vi. Men først utforsket vi byen litt. Darwin er engetlig ikke noe storby, jeg vil kanskje tippe at den er på størresle med Bergen eller Trondheim? Vi gikk å satte oss på kafe, jeg bestilte chai latte og bananbrød, jeg fant herved min favorittbutikk i hele verden full av smykker og ræl akkurat sånn jeg liker det og vi fikk selvsagt også svetta fra oss en del! Etter et par timer omtrent løp vi ned til bølgebassenget og hadde en perfekt ettermiddag (hvor jeg selvsagt ble dritbrent). Kl 3 møttes alle tilbake på bussen, vi dro til motellet, gråt av glede når gåsehuden endelig appeared pga air-con og sminka oss ordentlig for første gang på to uker, før vi dro ut å spiste. På veien dit, stoppet vi innom et utskikkspunkt der vi fikk oppleve den rød solnedgangen den nordre delen av Australia er så kjent for. Jeg sovnet lykkelig i motellsenga den natten.

Photo 03.10.14 12 45 31PicMonkey Collage - day 14Photo 03.10.14 11 20 00PicMonkey Collage - day 14.1PicMonkey Collage - day 14.2Photo 03.10.14 12 50 28Photo 03.10.14 13 56 32Photo 03.10.14 19 09 59Photo 03.10.14 19 19 52Photo 03.10.14 19 09 10

Day 15: 

Dagen vi kom hjem. Ble henta av beste vertsfar Ken i Brisbane kl 18 etter fire timers flytur fra Darwin, og så ble det 3 timer i bil opp til kjære bayen vår. Men før det måtte vi jo stoppe på Maccas ❤ Synes dette bildet illustrerer ganske greit hvor jævla overtrøtte, slitne, lykkelige og gira vi var på det tidspunktet. Takk for turen’a gurls!

10726634_10203859245656394_1120323846_n

 

Xx Marie

Leave a Reply

